Λύσιμο κινητήρα Hyundai Atos, Μέρος 3b – Τρίψιμο Βαλβίδων
Εργασία νο.2: Τρίψιμο Βαλβίδων και Εδρών
Disclaimer: Τις παρακάτω εργασίες τις παρουσιάζω για πληροφοριακούς λόγους και μόνο. Πιθανόν κάποιες διαδικασίες που ακολουθώ να είναι λάθος ή να εφαρμόζονται μόνο στον συγκεκριμένο κινητήρα. Σε καμία περίπτωση μήν δοκιμάσετε να εφαρμόσετε αυτά που παρουσιάζω στο δικό σας αυτοκίνητο. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι ήδη κατεστραμμένος οπότε δέν με νοιάζει αν κάνω κάτι λάθος.
Οι έδρες είναι μεταλλικά δαχτυλίδια απο σκληρό μέταλλο στα οποία πατάει η βαλβίδα όταν κλείνει και τα οποία είναι πρεσαρισμένα πάνω στο αλουμίνιο της κεφαλής.
(Στην παραπάνω φωτογραφία κρατάω τη βαλβίδα ανοιχτή με το χέρι. Στην πραγματικότητα ανοίγει πολύ λιγότερο)
Με τον καιρό μαζεύεται σκληρή καρβουνίλα στα σημεία επαφής έδρας και βαλβίδας, ενώ και το ίδιο το μέταλλο κάνει μικρο-κρατήρες (pitting). Το τρίψιμο της βαλβίδας με την έδρα της αποσκοπεί στο να κάνει τις επιφάνειες πάλι λείες ώστε να βελτιωθεί η στεγανότητα του κυλίνδρου.
Η πιό σωστή λύση βέβαια είναι να αλλαχτούν και οι έδρες και οι βαλβίδες, αλλά αυτό είναι μια εργασία που γίνεται αποκλειστικά σε μηχανουργείο, οπότε το κόστος αυξάνεται. Το τρίψιμο είναι ένας φτηνός και γρήγορος τρόπος για να ξανανοιώσει ο κινητήρας.
Όμως υπάρχουν περιορισμοί. Γενικά τα μέταλλα αυτά έχουν δεχθεί επεξεργασία επιφανειακής σκλήρυνσης. Αν το pitting είναι πολύ έντονο και χρειαστεί πολύ τρίψιμο, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να αφαιρεθεί όλη η σκληρή επιφάνεια και να βγεί το μαλακό εσωτερικό. Το αποτέλεσμα θα είναι οτι οι επιφάνειες μετά θα ξαναχαλάσουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Σε κάποιες βαλβίδες είναι τόσο επιφανειακή η σκλήρυνση που δέν επιτρέπεται καθόλου τρίψιμο.
Επίσης αν η βαλβίδα τριφτεί πολύ θα χαλάσουν οι γωνίες του προφίλ της (το λεγόμενο three angle job) και μειώνεται η ροή γύρω της ρίχνοντας την απόδοση του κινητήρα.
Η διαδικασία απαιτεί την εξαγωγή και πλήρες λύσιμο της κυλινδροκεφαλής.
Η εργασία γίνεται ώς εξής:
Γυρίζουμε ανάποδα την κυλινδροκεφαλή. Παίρνουμε μια βαλβίδα και εφαρμόζουμε στο σημείο που πατάει με την έδρα μία μικρή ποσότητα της ειδικής αλοιφής.
Αυτή η αλοιφή δέν είναι τίποτα άλλο απο γράσσο με λειαντική άμμο (silicon carbide ή κάτι αντίστοιχο). Η παραπάνω συσκευασία ανοίγει και απο τις δύο μεριές και έχει απο τη μία χοντρή αλοιφή και απο την άλλη ψιλή.
Στη συνέχεια πιάνουμε το πλατύ μέρος της βαλβίδας με ένα ειδικό ξύλο με βεντούζα και το περιστρέφουμε αριστερά-δεξιά. Η αλοιφή γδέρνει τις επιφάνειες και τις λειαίνει.
Η διαδικασία είναι κάπως έτσι:
https://www.youtube.com/watch?v=fhXsH12Rg6s
Εγώ ενώ είχα την αλοιφή, δέν είχα το ξύλο με τη βεντούζα. Οπότε για να τρίψω δοκιμαστικά μια βαλβίδα χρησιμοποίησα τη μέθοδο του ηλεκτρικού δράπανου. Δηλαδή έπιασα το στέλεχος της βαλβίδας με το τσόκ του δράπανου και το έβαλα σε λειτουργία.
Αυτή η μέθοδος είναι σαφώς πιό γρήγορη, ειδικά αν η κεφαλή είναι απο πολυκύλινδρο, πολυβάλβιδο κινητήρα, αλλά είναι πιό επιθετική και θέλει προσοχή μην φαγωθεί υπερβολικά η βαλβίδα. Επίσης το τσόκ του δράπανου μπορεί να κάνει ζημιά εκεί που πιάνει το στέλεχος, γι αυτό πρέπει να βάλουμε ένα κομμάτι λάστιχο ενδιάμεσα. Αλλο πρόβλημα είναι οτι πρέπει να κρατάμε το δράπανο όσο το δυνατόν κάθετα για να μή γίνει ζημιά στον οδηγό.
Η βαλβίδα πρίν το τρίψιμο ήταν έτσι:
Εδώ πώς έγινε μετά το τρίψιμο και δίπλα της μία άλλη, άτριφτη βαλβίδα:
Φαίνεται η γυαλιστερή λωρίδα στη μέση οπου πατάει στην έδρα. Δεν την έτριψα αρκετα και μερικοί κρατήρες παραμένουν.
Η τριμμένη έδρα:
Έχει φύγει όλη η καρβουνίλα και έχει δημιουργηθεί μια καινούρια λεία επιφάνεια.
Για σύγκριση, η διπλανή έδρα που δέν έχει τριφτεί:
Η ίδια βαλβίδα μετα απο λίγο τρίψιμο ακόμα. Πλέον έχει καθαρίσει εντελώς απο κρατήρες. Βέβαια ακόμα και η ψιλή αλοιφή που είχα ήταν σχετικά χοντρή και γι αυτό η επιφάνεια είναι λίγο σαγρέ. Κανονικά θέλει άλλο ένα πέρασμα με ακόμα πιο ψιλή αλοιφή.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν πάντα οι βαλβίδες εξαγωγής γιατί διαβρώνονται απο τις υψηλές θερμοκρασίες και τα καυσαέρια. Οι βαλβίδες εισαγωγής δέν είχαν τον παραμικρό κρατήρα και ούτε σκληρές επικαθίσεις καρβουνίλας γιατι καθαρίζεται συνεχώς απο το εισερχόμενο μείγμα.
Μια απο τις βαλβίδες εισαγωγής, χωρίς να την έχω τρίψει:
Να σημειωθεί πώς δέν μπερδεύουμε τις βαλβίδες. Κάθε βαλβίδα πρέπει να πάει στην έδρα με την οποία τρίφτηκε, καθώς όταν δύο επιφάνειες τρίβονται μεταξύ τους, η μία γίνεται ελαφρώς κοίλη και η άλλη ελαφρώς κυρτή. Αν βάλουμε κάποια άλλη τριμμένη βαλβίδα δέν θα εφάπτεται σωστά με την έδρα.
Όταν τελειώσουμε με το τρίψιμο θέλει σχολαστικότατο καθάρισμα και των βαλβίδων και των εδρών ωστε να μήν μείνει καθόλου αλοιφή, καθώς αν περάσει η παραμικρή ποσότητα μέσα στον οδηγό θα τον διαλύσει.
Για να ελέγξουμε τη στεγανότητα, μοντάρουμε τις βαλβίδες με τα ελατήρια τους, βάζουμε και τα μπουζί και γυρνάμε ανάποδα την κεφαλή.Στη συνέχεια γεμίζουμε το θάλαμο καύσης με βενζίνη ή νέφτι ή κάποιο άλλο αντίστοιχο λεπτόρρευστο υγρό . Άν όλες οι βαλβίδες έχουν τριφτεί καλά τότε δέν θα τρέξει υγρό προς τα κάτω. Αλλιώς βλέπουμε ποια ή ποιες βαλβίδες χάνουν και τις ξανατρίβουμε.
Καθώς με το τρίψιμο ουσιαστικά αφαιρούμε υλικό από τις έδρες και τις βαλβίδες, στο τέλος της διαδικασίας η κορυφή του στελέχους θα έχει σηκωθεί πιο πάνω. Γι αυτό πάντα μετά το τρίψιμο ρυθμίζουμε το διάκενο.