Λύσιμο κινητήρα Hyundai Atos, Μέρος 3a – Τσιμουχάκια βαλβίδων
Εργασία νο 1: Αλλαγή στα τσιμουχάκια οδηγών
Πρώτα απ όλα ένα disclaimer:Τις παρακάτω εργασίες τις παρουσιάζω για πληροφοριακούς λόγους και μόνο. Πιθανόν κάποιες διαδικασίες που ακολουθώ να είναι λάθος ή να εφαρμόζονται μόνο στον συγκεκριμένο κινητήρα. Σε καμία περίπτωση μήν δοκιμάσετε να εφαρμόσετε αυτά που παρουσιάζω στο δικό σας αυτοκίνητο. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι ήδη κατεστραμμένος οπότε δέν με νοιάζει αν κάνω κάτι λάθος.
Η πρώτη εργασία που θα παρουσιάσω είναι η αλλαγή στα τσιμουχάκια. Ο σκοπός τους είναι να στεγανοποιούν τους οδηγούς των βαλβίδων και να μήν αφήνουν τα λάδια απο την κυλινδροκεφαλή να κατεβαίνουν μέσω των οδηγών στον κύλινδρο. Με το χρόνο αυτά χαλάνε και πρέπει να αλλαχτούν. Η εργασία αυτή μπορεί να γίνει και με την κυλινδροκεφαλή πάνω στον κινητήρα.
Η εργασία δέν είναι ιδιαίτερα δύσκολη αλλά χρειάζεται απόλυτη σχολαστικότητα γιατί υπάρχουν πολλά και μικρά εξαρτήματα τα οποία μπορεί πολύ εύκολα να χαθούν. Επίσης πρέπει να προσέχουμε κάθε τι να μπεί πάλι απο εκεί που βγήκε και με τον τρόπο που βγήκε. Για παράδειγμα, κάποια ελατήρια βαλβίδων έχουν πάνω και κάτω μέρος οπότε πρέπει πάλι να μπούν με τη σωστή φορά. Οπότε για να μή μπλεχτούμε, καλό είναι να δουλεύουμε σε μία βαλβίδα κάθε φορά και να την ξαναμοντάρουμε πρίν πάμε στην επόμενη.
Η εργασία αυτή γίνεται με τα εξής βήματα:
1. Αφαιρούμε τα μπουζί
Αυτό το κάνουμε ωστε βάζοντας ένα κατσαβίδι μέσα στην τρύπα του μπουζί και περιστρέφοντας τον κινητήρα να μπορέσουμε να βρούμε το Άνω Νεκρό Σημείο. Επίσης βοηθάει στο να περιστρέφεται πιό εύκολα ο κινητήρας. Το ΑΝΣ του κάθε κυλίνδρου μπορούμε να το βρούμε και κοιτάζοντας τα ειδικά σημάδια στην τροχαλία του ιμάντα χρονισμού, όμως αυτό μπορεί να μήν είναι πάντα εύκολο. Η μέθοδος του κατσαβιδιού είναι πιό απλή.
2. Αφαιρούμε το κάλυμα των βαλβίδων (ψευτοκάπακο)
Η αφαίρεση του στο Atos είναι πολύ εύκολη. Φροντίζουμε μόνο να έχουμε προμηθευτεί μία καινούρια φλάντζα για όταν θα το ξανακλείσουμε.
3. Αφαιρούμε τα κοκοράκια.
Τα κοκοράκια βγαίνουν αφαιρώντας τις 5 βίδες του άξονα τους.
4. Φέρνουμε τον 1ο κύλινδρο στο Άνω Νεκρό Σημείο (ΑΝΣ)
Αυτό είναι το πιό κρίσιμο σημείο της συγκεκριμένης εργασίας.
Όταν βγάλουμε τα ελατήρια των βαλβίδων, αυτές θα πέσουν μέσα στον κύλινδρο. Αν ο κύλινδρος είναι χαμηλά τότε θα πέσουν εντελώς μέσα και θα είναι πολύ δύσκολο ή και αδύνατον να τις βγάλουμε. Γι αυτό θέλουμε ο κύλινδρος να είναι στο ανώτερο σημείο του ώστε να μήν τις αφήσει να πέσουν εντελώς.
Για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να περιστρέψουμε τον κινητήρα ενώ έχουμε βάλει ένα κατσαβίδι στην τρύπα του μπουζί. Όταν το κατσαβίδι είναι έξω-έξω τότε ο κύλινδρος είναι στο ΑΝΣ.
Τον κινητήρα μπορούμε να τον περιστρέψουμε γυρνώντας με μια καστάνια τη βίδα κάτω στο γρανάζι του στροφαλοφόρου. Αν δέν έχουμε πρόσβαση στη βίδα, τότε βάζουμε μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και σπρώχνουμε το αυτοκίνητο. Καλό είναι ο κινητήρας να μή γυρίσει κατα την ανάποδη φορά, οπότε όποια μέθοδο διαλέξουμε φροντίζουμε να το κάνουμε με τέτοιο τρόπο ωστε ο κινητήρας να γυρίσει σωστά. Οι περισσότεροι κινητήρες περιστρέφονται δεξιόστροφα.
Στα συνεργεία συνήθως δέν φέρνουν τον κύλινδρο στο ΑΝΣ, αλλά διοχετεύουν αέρα με πίεση απο την τρύπα του μπουζί και έτσι οι βαλβίδες δέν πέφτουν. Αυτό όμως προυποθέτει την ύπαρξη κομπρεσέρ μεγάλης πίεσης και μεγάλης παροχής. Με μικρό κομπρεσέρ σαν αυτά που πουλάνε στο Praktiker το πιό πιθανό είναι οτι η βαλβίδα θα πέσει μέσα.
Τϊ κάνουμε αν τελικά μας πέσει μέσα;
Άν δέν έχει πέσει πολύ βαθιά, πιθανόν με κάποιο δυνατό μαγνήτη να μπορέσουμε να την τραβήξουμε. Αλλά δέν είναι σίγουρο αυτό καθώς πολλές βαλβίδες είναι φτιαγμένες απο μή μαγνητικά κράματα.
Αν η μέθοδος του μαγνήτη δέν λειτουργήσει, δοκιμάζουμε μήπως μπορέσουμε βάζοντας απο την τρύπα του μπουζί ένα κομμάτι σύρμα να την σπρώξουμε προς τα πάνω.
Αν και αυτό αποτύχει τότε το επόμενο βήμα είναι να αφαιρέσουμε την πολλαπλή εισαγωγής ή εξαγωγής (ανάλογα τί είναι η βαλβίδα).
Αν κοιτάξουμε μέσα απο τον αυλό θα δούμε το στέλεχος της βαλβίδας και με ένα μακρύ μυτοτσίμπιδο μπορούμε να το πιάσουμε και να σπρώξουμε τη βαλβίδα προς τα πάνω.
Αν για οποιοδήποτε λόγο δέν μπορούμε να πιάσουμε τη βαλβίδα ούτε μέσα απο τον αυλό, τότε αναγκαστικά πρέπει να λυθεί η κυλινδροκεφαλή.
5. Αφαιρούμε τα ελατήρια των βαλβίδων του 1ου κυλίνδρου
Τα ελατήρια των βαλβίδων έχουν ένα μικρό δίσκο (retainer) στην κορυφή και δύο κωνικά δοντάκια-ασφάλειες (retainer clips) τα οποία σφηνώνουν σε μία εγκοπή που έχει το στέλεχος της βαλβίδας στο πάνω μέρος του. Αν πιέσουμε το ελατήριο πατώντας μόνο το δίσκο χωρίς όμως να πιέσουμε το στέλεχος της βαλβίδας, τότε τα δοντάκια βγαίνουν απο τη θέση τους και όλος ο μηχανισμός απελευθερώνεται.
Καθώς τα ελατήρια των βαλβίδων είναι πολύ σκληρά, για να πιεστουν χρειάζεται οπωσδήποτε ειδικό εργαλείο. Υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τύποι τέτοιων εργαλείων, όμως κάποια απο αυτά, όπως αυτό που εικονίζεται παρακάτω, προυποθέτουν οτι η κυλινδροκεφαλή είναι εκτός κινητήρα.
Άλλα εργαλεία όπως το παρακάτω, μπορούν να πιέσουν το ελατήριο με την κεφαλή στη θέση της.
Εγώ χρησιμοποίησα το παρακάτω αυτοσχέδιο εργαλείο. Η μία άκρη του βιδώνεται σε κάποιο σταθερό σημείο.
Πιέζοντας το μοχλό προς τα κάτω πιέζεται το ελατήριο. Όσο έχουμε το ελατήριο πιεσμένο, με τη βοήθεια ενός μαγνήτη πιάνουμε τα δύο δοντάκια. Αφήνουμε σιγά σιγά το μοχλό και το ελατήριο έχει ελευθερωθεί.
Απλά βγάζουμε τώρα το ελατήριο με το χέρι και θα δούμε αυτό:
6. Αφαιρούμε τα παλιά τσιμουχάκια και βάζουμε τα καινούρια
Το τσιμουχάκι βγαίνει τραβώντας προσεκτικά με μια πένσα ή ένα κατσαβίδι. Το πάνω μέρος του οδηγού έχει μία μικρή εγκοπή για να μήν αφήνει το τσιμουχάκι να φύγει απο τη θέση του, και επειδή το λάστιχο θα έχει πετρώσει, δέν θα είναι τόσο εύκολη η αφαίρεση του. Θέλει λοιπόν προσοχή μή μας φύγει η πένσα και γδάρουμε τη βαλβίδα ή τον οδηγό.
Απο αριστερά, ελατήριο, βαλβίδα εξαγωγής, ασφάλειες (retainer clips), δίσκος (retainer), τσιμουχάκι.
Τα καινούρια τσιμουχάκια μπαίνουν απλά πιέζοντας με το χέρι, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία
7. Τοποθετούμε πάλι τα ελατήρια και φέρνουμε τον επόμενο κύλινδρο στο ΑΝΣ
Τοποθετούμε πάλι το ελατήριο με το δίσκο, το πιέζουμε με το εργαλείο και βάζουμε τα δοντάκια. Το αφήνουμε και ελέγχουμε αν έχουν κάτσει τα δοντάκια σωστά στη θέση τους, αλλιώς πιέζουμε πάλι το ελατήριο και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία.
Όταν τελειώσουμε με τις βαλβίδες του ενός κυλίνδρου, φέρνουμε τον επόμενο στο ΑΝΣ και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία.