Επισκευή τροφοδοτικού ηλεκτρικής κουβέρτας

Αυτό είναι το αφαιρούμενο τροφοδοτικό μίας ηλεκτρικής κουβέρτας, το οποίο συνδέεται στην πρίζα και είναι υπεύθυνο για την τροφοδοσία των θερμαντικών στοιχείων της κουβέρτας.

 

Η ηλεκτρική κουβέρτα δεν λειτουργούσε οπότε είτε έχει πρόβλημα το τροφοδοτικό, είτε τα στοιχεία στην κουβέρτα έχουν κοπεί ή καεί. Κανονικά το πρώτο που θα έκανα θα ήταν να μετρήσω αντίσταση και συνέχεια στα θερμαντικά στοιχεία της κουβέρτας, καθώς είναι και το πιό εύκολο. Όμως μου δώσανε μόνο το τροφοδοτικό για έλεγχο, οπότε αναγκαστικά ξεκινώ απο αυτό.

 

Το τροφοδοτικό έχει τρείς βίδες στο πίσω μέρος τους. Οι βίδες είναι ασφαλείας τύπου Y δηλαδή θυμίζουν σταυρόβιδα αλλά έχουν 3 πτερύγια αντί για 4. Δέν είναι πρόβλημα αυτό, υπάρχουν πλέον παντού στο εμπόριο σετάκια με μύτες για τέτοιες βίδες.

 

Οπότε βγάζουμε τις βίδες και έτσι είναι το πάνω μέρος της πλακέτας του τροφοδοτικού:

 

Το τροφοδοτικό είναι απίστευτα απλό. Το μόνο που έχει είναι κάποιες δίοδοι (1N4007), μερικές αντιστάσεις και ένα ενδεικτικό λαμπάκι νέον κάτω αριστερά. Αυτές οι αντιστάσεις με τη μαύρη γραμμή λέγονται zero ohm resistors ή zero ohm links. Είναι στο κύκλωμα απλά για να συνδέσουν δύο τροχιές της πλακέτας από τις οποίες ενδιάμεσα περνά άλλη τροχιά, οπότε δεν μπορούν να διασταυρωθούν. Θα μπορούσε στη θέση τους να χρησιμοποιηθεί ένα απλό κομμάτι σύρμα.

Εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται κάτι καμένο, ούτε καν αποχρωματισμένο, ούτε ίχνη υπερθέρμανσης στην πλακέτα. Υπάρχει μια γυάλινη ασφάλεια υπερέντασης πάνω δεξιά, όμως δεν είναι καμμένη. Όμως τι είναι αυτό το λευκό που βρίσκεται κάτω δεξιά;

 

 

Αυτό είναι μία θερμική ασφάλεια, δηλαδή μία ασφάλεια η οποία καίγεται όταν ξεπεραστεί μια ορισμένη θερμοκρασία, ανεξάρτητα από το ρεύμα που τη διαρρέει. Είναι σφηνωμένη ανάμεσα στις δύο αυτές αντιστάσεις, και το λευκό που φαίνεται είναι θερμοαγώγιμη πάστα για καλύτερη μεταφορά της θερμότητας.

Επομένως, σε περίπτωση που αυτές οι αντιστάσεις υπερθερμανθούν, η ασφάλεια θα καεί και θα διακόψει την παροχή προς την κουβέρτα. Την έλεγξα με το πολύμετρο και ήταν καμένη. Οπότε και εφόσον δεν φαίνεται κάτι άλλο να έχει καεί, κατα 99% αυτό είναι το πρόβλημα μας!

Τέτοιες ασφάλειες είχαμε δει και στο Teardown του αντικεραυνικού SAS.

Εδώ έχω αφαιρέσει την ασφάλεια και την έχω καθαρίσει από την πάστα.

Η ασφάλεια είναι μάρκας Aupo των 102 βαθμών Κελσίου

Εδώ, και σε αντίθεση με όλα τα άλλα εξαρτήματα στην πλακέτα, αντί να κόψουν τα ποδαράκια της ασφάλειας και να τα φέρουν στο επιθυμητό μήκος ώστε να ταιριάζει στις τρύπες της πλακέτας, προτίμησαν να τα τυλίξουν με τον τρόπο που φαίνεται στη φωτογραφία.

Αυτό δέν είναι τυχαίο. Οι θερμικές ασφάλειες πρέπει να κολλούνται με μεγάλη προσοχή στην πλακέτα, γιατι η θέρμανση απο το κολλητήρι μπορεί να την κάψει και να την αχρηστεύσει. Έτσι επίτηδες αφήσανε τα ποδαράκια μακρυά ωστε να λειτουργούν σαν μια υποτυπώδης ψύκτρα κατα την κόλληση.

Δυστυχώς το πιό κοντινο ανταλλακτικό που μπόρεσα να βρώ ήταν αυτό:

Και το μέγεθος είναι μεγαλύτερο, και τα ποδαράκια χοντρύτερα, αλλά και επειδή οι θερμοκρασίες που βρήκα διαθέσιμες ήταν 99 και 110 βαθμοί, προτίμησα την χαμηλότερη.

Το οτι είναι μεγαλύτερη σε μέγεθος δέν είναι πρόβλημα γιατι οι δύο αντιστάσεις έχουν περιθώριο να παραμερίσουν λίγο στα πλάγια. Όμως όπως είναι δέν μπαίνει με τίποτα στις τρύπες. Η παλιά ασφάλεια είχε ποδαράκια πάχους 0.5 χιλιοστών και η τρύπες στην πλακέτα είναι 0.7 χιλιοστών. Η καινούρια ασφάλεια έχει ποδαράκια με πάχος 0.8 χιλιοστών.

Οπότε με ένα τρυπανάκι καρβιδίου του 1.0 χιλιοστού άνοιξα την τρύπα. Δέν χρειάστηκε κάν να το βάλω στο δράπανο, απλά το πέρασα μία φορά με το χέρι.

Με τις τρύπες ανοιγμένες ήταν εύκολο να μπεί η ασφάλεια στη θέση της. Την κολλάω και αυτό είναι το αποτέλεσμα:

Όμως μάλλον το παράκανα με το κολλητήρι, γιατί όταν τη δοκίμασα με το πολύμετρο ήταν καμένη! Επειδή είχα προβλέψει οτι μπορεί να γινόταν αυτό, είχα αγοράσει τρείς συνολικά, οπότε έχω άλλες δύο προσπάθειες!

 

Αφαιρώ την ασφάλεια, καθαρίζω τις τρύπες απο το καλάι και προσπαθώ πάλι. Τελικά αυτή τη φορά τα κατάφερα και δέν την έκαψα.

Τη γέμισα και με θερμοαγώγιμη πάστα όπως ήταν και η παλιά, και όπως δείχνουν όλα, τώρα λειτουργεί, δηλαδή τώρα τουλάχιστον άναβε το λαμπάκι νέον, ενώ πριν δεν άναβε.

Οπότε άλλη μία απλή μέν, αλλά επιτυχημένη επισκευή ολοκληρώθηκε!

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version